godlo

 

Informacja dla rodziców

  1. Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu.
  2. Jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą.
  3. Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci.

W związku z zaistniałą sytuacją przerwy w uczęszczaniu do szkoły, niektórzy z Was do pracy związanej z okresem pandemii koronawirusa zmieniamy swój tryb życia. Co zrobić aby zaburzenie tej codziennej poniedziałkowo-piątkowej rutyny nie wywołało bardziej niekomfortowych skutków dla naszej kondycji psychicznej? Aby ta kwarantanna nie dała się nam mocno we znaki?

Nasz mózg aby funkcjonować prawidłowo potrzebuje bodźców. Zarówno zbyt wielka, jak i za mała ich ilość może być źródłem stresu i spadku sprawności działania. O ile łatwo jest nam wyobrazić sobie to, że nadmiar bodźców może być irytujący, o tyle ciężko uwierzyć, że „nicnierobienie” może być szkodliwe. A jednak.

Warto pomyśleć o tym, jak poradzić sobie z mniejszą liczbą wrażeń, tak by po tygodniu, dwóch izolacji nie przyszła nam ochota umówić się ze znajomymi a dzieciom spotkać się z koleżanką czy kolegą, czego w obecnej sytuacji robić nie wolno. Obecnie należy zastanowić się jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu.

Najważniejszą zasadą, którą najlepiej wprowadzić od zaraz, a może już to zrobiliście jest utrzymywanie stałych pór aktywności i wypoczynku. Wstajemy o tej samej porze co zawsze, obowiązki wykonujemy w tych samych godzinach co wcześniej i dopiero później pozwalamy sobie na przyjemności. Minister Edukacji mówi: „ Nie traktujcie tych dwóch tygodni jako dodatkowych ferii, wykorzystajcie ten czas na pogłębienie wiedzy w tych dziedzinach, które Was interesują”. To jest czas, kiedy można zorganizować chwilową edukację domową- z pożytkiem dla dzieci i opiekujących się nimi rodziców. Możemy wykorzystać ten czas między innymi na aktywności edukacyjne. Może się okazać, ze taka chwilowa edukacja domowa pozwoli dzieciom odkryć nowe obszary zainteresowań, albo zobaczyć, że nauka może być fajna. Warto dać dzieciom możliwość wyboru i sięgnięcia po to, co je interesuje. Można namówić je do poćwiczenia tego, co mogą poćwiczyć samodzielnie. Zachęcam do ustalenia domowego planu lekcji, tak aby dziecko wiedziało, że codziennie o tej samej porze będzie poświęcać czas na wykonanie swoich obowiązków szkolnych w warunkach domowych. W razie wszelkich pytań, wątpliwości kontaktujcie się z nauczycielami w wygodnej dla was formie. Motywujcie i wspierajcie swoje dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą. Ta improwizowana edukacja domowa może okazać się ciekawym doświadczeniem. Bez rozliczania z wyników i ocen, bez testów i sprawdzianów, być może dzieci odkryją, że nauka może być wciągająca. Podsuńcie im filmy, aplikacje, gry, naukowe serwisy i edukacyjne zasoby internetu. Niech w nich buszują, niech odkrywają. Jeśli to możliwe, róbcie to wspólnie, by zadbać o bezpieczeństwo w sieci swoich pociech. Dziecko powinno mieć zapewniony skromny chociaż, ale stały kącik do swojej pracy, gdzie bez problemu, będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty. Należy od początku przyzwyczaić dziecko do uczenia się w warunkach domowych, w stałych godzinach, w czasie gdy w domu panuje cisza i spokój. Po wykonaniu każdego zadania przez dziecko starajcie się je pochwalić, po każdych 45 minutach należy robić 5-10 minutowe przerwy. Podejmijcie rozmowy na temat bezpieczeństwa w sieci, one są ważne na każdym etapie życia dziecka oraz zaoferujcie pomoc w razie problemów. Należy pamiętać o czasie spędzanym z użyciem nowych technologii: laptopa, tabletu, smartfona czy konsoli do gier. Należy zwrócić szczególną uwagę na miejsca, które wymagają ostrożności. Są to przede wszystkim miejsca, gdzie nie ma moderacji, łatwo nawiązać kontakt z nieznajomymi, łatwo przenieść się do zasobów nieznanych i nieposzukiwanych.

Warto ten czas poświęcić na aktywności na które być może nigdy nie było czasu, proponować je dzieciom jako alternatywną formę spędzania czasu wolnego. Wykorzystać zabawę z dziećmi młodszymi jako najlepszy sposób na budowanie relacji z dzieckiem. Są dużo większe szanse, że gdy Ty poświęcisz dziecku swój czas, to ono poświęci swój czas Tobie gdy będziesz tego potrzebować (np. pomagając przy sprzątaniu).

Aneta Szemraj
Pedagog szkolny