Mrowla, 1 maja 2021 r.
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Regulamin Organizacyjny Żłobka określa jego strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres działań.
§ 2.
Żłobek działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 22 lutego 2019 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. 2019, poz. 409)
- Uchwały Rady Gminy Świlcza Nr XXXI/254/2020 wraz z załącznikiem nr 1 - Statut Żłobka Gminnego w Mrowli.
§ 3.
Żłobek sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3 rok życia lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) – 4 rok życia.
§ 4.
- Miejscem działania Żłobka jest Mrowla 74
- Organem, który utworzył Żłobek jest Gmina Świlcza.
- Żłobek dysponuje 31 miejscami.
- Żłobek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Świlcza, prowadzoną w formie jednostki budżetowej Gminy.
- Nadzór nad działalnością żłobka sprawuje Wójt Gminy Świlcza.
§ 5.
Żłobek realizuje funkcję opiekuńczą, wychowawczą oraz edukacyjną nad dziećmi, o których mowa w § 3.
Rozdział II.
Organizacja, zadania oraz zakres opieki i wychowania realizowane przez żłobek.
§ 6
- Żłobkiem kieruje Dyrektor Żłobka, zwany dalej Dyrektorem.
- Dyrektor zarządza Żłobkiem jednoosobowo i reprezentuje placówkę na zewnątrz.
- Dyrektora Żłobka zatrudnia Wójt Gminy Świlcza.
- Dyrektor działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Świlcza.
- W sprawach pracowniczych stroną reprezentującą Żłobek jako pracodawcę jest Dyrektor.
§ 7.
Do działalności podstawowej Żłobka należy:
- Tworzenie dzieciom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
- Poszanowanie podmiotowości dziecka,
- Zaspakajanie potrzeb dziecka w szczególności poprzez kierowanie się:
- dobrem dziecka,
- poszanowaniem praw dziecka,
- koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez indywidualne oddziaływania wychowawcze,
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa,
- Organizowanie codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka,
- Uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami lub opiekunami prawnymi,
- Przestrzeganie standardów świadczonych usług opiekuńczo-wychowawczych,
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny w zakresie opieki i wychowania dzieci.
§ 8
- Żłobek czyny jest w godzinach od 6:30 do 16:30
- Czas oraz organizację pracy poszczególnych komórek organizacyjnych żłobka określa w drodze zarządzenia Dyrektor Żłobka.
- Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2 Dyrektor Żłobka wywiesza na tablicy ogłoszeń lub przekazuje do wiadomości rodziców lub opiekunów prawnych dzieci, korzystających z usług żłobka, lub w inny dostępny sposób.
§ 9
- Przyjmowanie dziecka do żłobka odbywa się zgodnie z następującymi zasadami: rodzic/opiekun prawny dziecka w celu zapisania dziecka do żłobka składa Dyrektorowi Żłobka kartę zapisu. Dyrektor Żłobka przyjmuje karty zapisu przez cały rok. Dzieci do żłobka przyjmowane są w ramach posiadania wolnych miejsc.
W dniu przyjęcia do żłobka, dziecko powinno posiadać aktualne zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia. - Do żłobka nie są przyjmowane dzieci chore.
W razie stwierdzenia zachorowania w trakcie pobytu dziecka w żłobku, rodzice/opiekunowie prawni dziecka, na wezwanie żłobka, mają obowiązek bezzwłocznego odebrania dziecka z placówki.
Każde dziecko, korzystające ze świadczeń żłobka, powinno być przyprowadzane i odbierane przez rodziców/opiekunów prawnych lub pisemnie upoważnioną przez w/w inną osobę. - Zasady odpłatności za żłobek:
- korzystanie ze żłobka ma charakter odpłatny, na pełny koszt utrzymania dziecka w Żłobku składają się opłata za pobyt dziecka w żłobku i opłata za żywienie,
- opłata powinna być wniesiona do 10-go dnia każdego miesiąca,
- rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do zgłaszania każdej nieobecności dziecka z wyprzedzeniem, najpóźniej przed dniem nieobecności do godziny 12.00,
- wysokości opłaty za pobyt dziecka, której mowa w ust. 2 i dodatkowej opłaty za wydłużony pobyt dziecka w żłobku gminnym Gminy Świlcza oraz maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie oraz warunków częściowego zwolnienia od ponoszenia opłat ustala Rada Gminy Świlcza w drodze uchwały.
§ 10
- Skreślenie dziecka z listy dzieci korzystających ze żłobka może nastąpić w przypadku:
- nie uregulowania przez rodziców/opiekunów prawnych dziecka, wymagalnych opłat za -korzystanie ze żłobka, o których mowa w § 9 ust.2 pkt.2 dotyczących jednomiesięcznej zaległości,
- nie zgłoszenia się dziecka do 5 dni od daty zapisania dziecka, gdy rodzice/opiekunowie prawni nie powiadomią Dyrektora Żłobka o przyczynie jego nieobecności,
- na wniosek rodziców lub opiekunów z różnych przyczyn z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia, a w przypadku częstych chorób dziecka, zgłoszenie zamiaru wypisania przed pierwszym dniem następnego miesiąca,
- rozwiązania umowy w sprawie korzystania ze żłobka z przyczyn innych niż opisane w pkt. 1,2 i 3 w drodze porozumienia stron.
§ 11.
Wszyscy pracownicy żłobka są pouczeni o zasadach bezpieczeństwa i higieny zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 12.
Dyrektor żłobka określa ilość grup ich strukturę wewnętrzną oraz obsadę etatową.
§ 13.
Działania Żłobka mogą być uzupełniane wykonywaniem przez wolontariuszy świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy.
§ 14.
- Dyrektor kieruje Żłobkiem i odpowiada za realizację zadań, w szczególności określonych w regulaminie organizacyjnym oraz za całość gospodarki finansowej Żłobka, a zwłaszcza za:
- sprawną i zgodną z przepisami prawa pracę Żłobka
- określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej,
- podział zadań i kompetencji pomiędzy pracowników oraz właściwy dobór kadr zgodnie z wymaganiami kwalifikacyjnymi,
- nadzór nad realizacją zadań i jakością działań poszczególnych pracowników Żłobka,
- nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny i porządku pracy,
- sporządzanie informacji, analiz, sprawozdań i bilansów potrzeb, w tym projektów finansowo-rzeczowych oraz inwestycyjnych, związanych z zakresem realizowanych zadań,
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym oraz ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- organizowanie administracyjnej i finansowej obsługi Żłobka,
- Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników Żłobka,
- w czasie nieobecności, obowiązki dyrektora przejmuje osoba przez niego wyznaczona.
§ 15
- Do podstawowych obowiązków Dyrektora należy:
- reprezentowanie Żłobka na zewnątrz,
- dokonywanie czynności prawnych i składanie oświadczeń woli w imieniu organu prowadzącego na mocy udzielonych pełnomocnictw i upoważnień,
- prawidłowa realizacja polityki kadrowej i płacowej Żłobka,
- dokonywanie oceny pracy pracowników oraz prowadzenie awansu zawodowego pracowników, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- zarządzanie powierzonym majątkiem,
- zatwierdzanie sprawozdań z realizacji zadań Żłobka oraz z wykonania budżetu,
- realizacja i przestrzeganie przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz przepisów o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych,
- Dyrektor kieruje Żłobkiem poprzez wydawanie zarządzeń.
- Dyrektor posiada prawo do podpisywania dokumentów w pełnym zakresie udzielonego pełnomocnictwa.
- Dyrektor może udzielać pełnomocnictwa innym pracownikom do podpisywania określonych dokumentów, z wyłączeniem zarządzeń wewnętrznych i poleceń służbowych.
- Podczas nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania dokumentów posiada upoważniony pisemnie pracownik Żłobka.
§ 16
- Na strukturę organizacyjną Żłobka składają się:
- dział dydaktyczno-medyczny,
- dział administracyjno-gospodarczy,
- sekcja ekonomiczno-finansowa.
§ 17
- DZIAŁ DYDAKTYCZNO - MEDYCZNY
- W dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- Pielęgniarka/położna
- wieloosobowe stanowiska pracy opiekunki dziecięcej,
- wieloosobowe stanowiska pracy pokojowej (salowa).
- W dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- DZIAŁ ADMINISTRACYJNO - GOSPODARCZY
- W dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- jednoosobowe stanowisko pracy pomocy kuchennej,
- stanowisko pracy konserwatora,
- stanowisko pracy sekretarza,
- W dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- SEKCJA EKONOMICZNO – FINANSOWA
- W ramach sekcji tworzy się następujące stanowiska pracy:
- stanowisko pracy głównego księgowego,
- W ramach sekcji tworzy się następujące stanowiska pracy:
§ 18
- W dziale dydaktyczno-medycznym zatrudnieni są:
- opiekunki dziecięce, które zobowiązane są w szczególności do:
- organizowania pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem,
- kierowania procesem wychowawczym dziecka,
- opracowania planu pracy,
- realizowania zadań wynikających z indywidualnego planu pracy,
- pozostawania w stałym kontakcie z rodziną dziecka,
- kierowania procesem wychowawczym (jeden wychowawca nie więcej niż 8 dzieci, a w grupie do której uczęszcza choćby jedno dziecko do 1 roku życia lub dziecko niepełnosprawne – jeden wychowawca nie więcej niż 5 dzieci),
- pielęgniarka – odpowiedzialna w szczególności za:
- udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zorganizowanie pomocy lekarskiej w razie potrzeby,
- wykonywanie codziennych zabiegów pielęgnacyjnych,
- kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych dot. żywienia i higieny,
- nadzorowanie stanu sanitarno-epidemiologicznego w żłobku,
- prowadzenie dokumentacji medycznej (karty szczepień, rejestr chorób zakaźnych),
- szkolenie personelu w zakresie ograniczenia szerzenia się chorób zakaźnych,
- prowadzenie poradnictwa z zakresu pielęgnacji dziecka dla rodziców i pracowników żłobka.
- opiekunki i opiekunowie – do zadań których należy w szczególności:
- prowadzenie zabaw z dziećmi,
- wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych,
- odpowiednie przygotowanie dzieci do odpoczynku i korzystania ze świeżego powietrza,
- stała troska o bezpieczeństwo dzieci,
- utrzymanie higieny i porządku w pomieszczeniach żłobka w przypadku braku pokojowych.
- pokojowe – odpowiedzialne są w szczególności za:
- utrzymanie bieżącej czystości w przydzielonych pomieszczeniach żłobka,
- pomoc opiekunom i wychowawcom w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z dziećmi,
- pomoc przy karmieniu dzieci i wykonywaniu zabiegów pielęgnacyjnych.
- opiekunki dziecięce, które zobowiązane są w szczególności do:
§ 19
- W dziale administracyjno-gospodarczym zatrudnieni są:
- pracownicy kuchni – odpowiadają w szczególności za:
- terminowe i dobrej jakości przygotowywanie posiłków dla dzieci,
- przestrzeganie zasad BHP i GMP,
- racjonalne i oszczędne gospodarowanie środkami żywnościowymi i energią.
- konserwator – odpowiada w szczególności za:
- sprawność i bieżące naprawy sprzętu i urządzeń znajdujących się w budynku i na terenie żłobka,
- utrzymanie terenu żłobka w należytym porządku, pielęgnację zieleni na terenie ogrodu żłobka, zamiatanie, oraz utrzymanie zimowe dróg i chodników wewnętrznych,
- pomoc w zaopatrzeniu
- pracownicy kuchni – odpowiadają w szczególności za:
§ 20
- Do zadań sekcji ekonomiczno-finansowej należy m. in. prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej, prowadzenie kasy.
- W sekcji ekonomiczno-finansowej zatrudniony jest główny księgowy, do zadań którego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Żłobka zgodnie z obowiązującymi przepisami
- nadzór nad bieżącym i prawidłowy prowadzeniem księgowości budżetowej i podatkowej,
- prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
- opracowywanie zbiorczych sprawozdań budżetowych z wykonania budżetu i ich analiza,
- prowadzenie kontroli wewnętrznej,
- prowadzenie ewidencja druków ścisłego zarachowania,
- wykonywanie innych obowiązków wynikających z przepisów szczególnych.
Rozdział III.
Prawa rodziców i dzieci korzystających z opieki żłobka.
§ 21
- Dziecko korzystające z opieki żłobka ma prawo do:
- korzystania z usług żłobka w zakresie zapewniającym prawidłowy rozwój dziecka, oparty na standardach opieki i wychowania i poszanowania godności.
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka, korzystającego z opieki żłobka mają prawo do:
- pełnej i rzetelnej informacji na temat realizacji miesięcznego planu zajęć w grupach,
- pełnej i rzetelnej informacji na temat rozwoju psychofizycznego dziecka,
- wnoszenia skarg i wniosków oraz zastrzeżeń w zakresie wykonywania zadań przez żłobek,
- Skargi i wnioski oraz zastrzeżenia, o których mowa w ust. 2 pkt 3, można składać w formie ustnej i pisemnej bezpośrednio do Dyrektora Żłobka .
- Informację dotyczącą możliwości składania skarg i wniosków oraz zastrzeżeń w sprawach opisanych w ust 2 pkt 3, dyrektor żłobka zamieszcza na tablicy ogłoszeń lub przekazuje do wiadomości rodziców lub opiekunów prawnych dzieci, korzystających z usług żłobka, w inny dostępny sposób.
Rozdział IV.
Warunki współdziałania z innymi instytucjami i organizacjami.
§ 22
- Współpraca z organizacjami i instytucjami w zakresie realizacji zadań statutowych, w szczególności z:
- innymi Żłobkami,
- Radą Gminy ,
- Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- innymi organizacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz dzieci .
Rozdział V.
Postanowienia końcowe.
§ 23.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 maja 2021 r.